Monday, June 09, 2014

Minat menulis? Terbitkan buku sendiri jom

Hi =)

Dulu-dulu masa aku masih study and stay kat asrama, aku ada sorang kawan yang pernah cuba-cuba tulis cerita cinta. Maklum je la, kalau dah duduk asrama tu kadang-kadang tahap bosan tu boleh buat kita jadi kreatif tak semena-mena. Dia buat dalam satu page je. Pastu tak sengaja terbagi dua orang classmate dia baca cerita yang dia tulis. Terus dapat sambutan. Sampai mintak dia habiskan cerita yang dia tulis tu. Aku syak kalau dia teruskan minat dia tu, mungkin paling kurang dah dua tiga bijik novel dia dah ada kat kedai buku. Korang sendiri pernah ada buat camtu?

Kalau ada, why not korang salurkan pada jalan yang betul. Dari bagi kawan baca free, baik anta kat company yang boleh terbitkan buku korang. Kurang-kurang dapat royalti. Boleh buat belanja diri. Kedekut? Tak la. just nak level up kata orang. So, apa nak buat kalau korang dah ada karya yang dah lama peram? Good news for you. Jemari Seni menawarkan peluang buat anda untuk menyertai mereka dan berkongsi karya menarik korang dengan pembaca-pembaca semua.

Just kirimkan karya asli korang (jangan ciplak tau) kepada jemariseni.karya@gmail.com. Jemari Seni just perlukan 10 bab awal, 5 bab akhir, sinopsis dan biodata penulis untuk penilaian awal. Kalau nak lagi jelas boleh cek di website Jemari Seni (menu Panduan Penulis). Dorang dah siap-siap tulis panduan dari A sampai Z apa yang nak kena buat. Follow je. Mana la tahu kot-kot ada rezeki kan. Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia sape yang tahu. Cewah, gitu.


p/s: Dengar-dengar pendapatan penulis boleh tahan banyak. Ye ke?


No comments: