Sunday, June 01, 2014

Hlovate: Anthem

Hi =)

Anthem by Hlovate. Bagi pengikut tegar Hlovate, mesti dah ada yang khatam sampai dua tiga kali dah i bet. And aku baru nak buat review. Well, it's okay. Aku just nak share apa yang aku rasa pasal buku terbaru Hlovate ni. Terbaru ke? Dari apa yang aku tahu tahun lepas punye la.




To begin with, aku start kenal buku Hlovate ni dari novel Rooftop Rant. And since then, memang aku tercari-cari la karya Hlovate. Asal ada je novel yang Hlovate punya, aku memang tak pikir panjang, terus grab, bayar, chow. 

And buku Anthem ni aku discover masa tengah struggle nak siapkan thesis aku. Kawan aku cakap novel yang dia tengah baca masa tu which is Anthem belum masuk kedai buku. Just boleh beli dari online JE. So, i was like, "Wow, cool.". So masa tu memang tak dapat aku nak bersenang lenang goyang kaki baca novel disebabkan thesis aku tu. And aku macam boleh rasa aku tak sempat dah nak beli buku tu pasal aku tahu nak tunggu karya terbaru Hlovate sikit punya lama. Bila dah keluar, tak sempat masuk kedai buku lagi orang dah pakat beli. So, harapan lah kan.

Nak dijadikan cerita, ada satu malam tu, aku teringin sangat nak beli buku Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman by Prof. Muhd kamil Ibrahim. Sampai je kedai buku, cari punya cari tak jumpa. Mata pun dah rambang pasal banyak sangat novel cintan cintun tangkap leleh. Tapi tak menarik minat aku, pasal dah makin 'matured' ni, novel cintan cintun ni is soo not my style. Eceh. Bukan tak menarik la, no offence la okay. Cuma jalan cerita macam lebih kurang sama je sume. Gaduh-gaduh, dah cinta, mak mertua pulak tak suka, nak jugak kawin ngan anak datin kawan mak, bla,bla. Cliche ngat. Okay, next.




Tiba-tiba, dalam banyak-banyak novel, elok je terletak seketul novel Hlovate tu kat tengah-tengah. And I was pretty sure tinggal satu je lagi. So, apa lagi. Pap! Tak teragak-agak dah aku terus sambar je. Takut orang lain kebas. Nak puaskan hati, alang-alang datang kedai buku, aku round lagi. And there it was. Buku Travelog Haji yang memang niat asal aku datang kedai buku ni. So, double shot for me. Yeah.

Okay, ni bukan review ye. Lepas dah berjela aku menaip, korang mesti dah boleh detect. Apa punye review da. Kedai buku la bagai. Sorry. My bad.

So, kalau yang dah biasa follow karya Hlovate, korang mesti dah boleh agak dia punya style. Lenggok bahasa, lagu-lagu selingan, nasihat-nasihat yang direct tembus ke dalam, konsep bercinta lepas nikah and what not.

Basically, Anthem ni cuba mendekati golongan third-culture kids on how they struggle to become a good muslim lepas dah terbiasa hidup kat negara orang. 

What is third-culture kid?

third-culture kid is a term to refer to the children who accompany their parents into another society.



Pendek kata, budak-budak local yang membesar dekat oversea. Just imagine macam mana kita yang tinggal sama-sama kita ni pun dah liat nak semayang, puasa, apa sume. Apatah lagi yang membesar dengan orang-orang yang tak buat terus benda-benda ni sume. Macam mana nak start balik dari a sampai z. So, basically novel ni pasal tu la. Macam mana watak utama, Nur Dania Dashrin aka Dash ni struggle to be a good muslimah. Dengan semayang pun nak kena sorok-sorok, pakai tudung pun takut-takut kalau depan parentsnya. Sampai masa mula-mula adik dia, Haikal dapat tahu Dash start pakai tudung siap boleh cakap, "Kakak, I think you're scaring me."

Part yang Dash start to couple dengan Hitler Lee yang asalnya pantang-jumpa-mesti-gaduh-kaw-kaw-punye-bagai-anjing-dengan-kucing-orang-melayu-cakap agak sweet-sweet gitu masa Dash sambung belajar kat Aberdeen. But obviously, it is wrong so dorang putus and Dash let Jade aka suami kak Trisy, senior Dash di Aberdeen brainwashkan otak si Lee tu.

Overall, macam biasa, memang best. Santai tapi menusuk. Tak sure masih ada lagi ke tak kat kedai buku. But a definitely must read book. Bukan jalan cerita yang penting, tapi isi yang cuba disampaikan. Nak tahu kesudahan Dash macam mana, beli dan baca sendiri. Hak3.

"every soul has a past. every soul lives a present. and every soul deserves a future. -Hlovate"

Till then, bye.

No comments: